Hledat

Česká filharmonie • Kristian Bezuidenhout


Když v Rudolfinu naposledy dozněla Mahlerova Symfonie č. 5, zakusila Dvořákova síň jeden z nejfrenetičtějších aplausů vůbec. I proto ji šéfdirigent Semjon Byčkov po třech letech znovu řadí na program, tentokrát vedle Mozartova Klavírního koncertu č. 25. Přednese jej odborník na „historicky inspirovanou“ interpretaci, pianista Kristian Bezuidenhout.

Koncert z řady A

Program

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K. 503

Gustav Mahler
Symfonie č. 5 cis moll

Účinkující

Kristian Bezuidenhout klavír

Semjon Byčkov dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Kristian Bezuidenhout

Rudolfinum — Dvořákova síň

Pokud zaslechnete Mahlerovu symfonii, která začíná trumpetovým sólem, můžete si být jistí, že posloucháte Pátou. Zdaleka přitom nejde o jediný známý motiv této nádherné skladby, který pronikl nejen do paměti posluchačů, ale i do světa filmu a televizní zábavy – od Viscontiho adaptace Mannovy existenciální novely Smrt v Benátkách až po komediální sitcom Červený trpaslík.

Symfonie č. 5 cis moll inspiruje po celých sto dvacet od své kolínské premiéry, a není proto velkým překvapením, že její pečlivé nastudování Semjonem Byčkovem přijalo pražské publikum na abonentních koncertech v roce 2021 s mimořádným nadšením. Tehdy pořízené nahrávce přední světový kritik Norman Lebrecht udělil plné hodnocení a označil ji za důkaz, že současný šéfdirigent České filharmonie „udává tempo mahlerovských nahrávek v tomto desetiletí“.

„Nenacházím na této produkci žádnou chybu. Je to tak strhující Mahlerova Pátá, jakou nikde jinde neuslyšíte, a ten naleštěný český zvuk zůstane dlouho v uších. Orchestr je dnes nepoměrně virtuóznější než v předchozím mahlerovském cyklu před téměř půl stoletím s Václavem Neumannem, přesto jeho mahlerovský étos zůstává nenapodobitelný,“ chválí Lebrecht.

Nemenší pozornost si v Mozartově pětadvacátém klavírním koncertu zaslouží Kristian Bezuidenhout. V Londýně žijící světoběžník patří mezi uznávané osobnosti v oblasti historicky poučené interpretace hudby před Mahlerem vrcholící érou romantismu. Přesněji řečeno, svůj přístup raději popisuje jako „historicky inspirovaný“. Nesnaží se totiž o historický „purismus“, ale o autenticitu vůči vlastnímu uměleckému pojetí díla. A za to se mu dostává chvály, ať již v roli dirigenta, nebo pianisty. Několik cen získal například za svůj dosud největší nahrávací počin, jímž je kompletní Mozartovo klavírní dílo u labelu Harmonia Mundi.

Účinkující

Semjon Byčkov  dirigent

Semjon Byčkov

V sezoně 2023/2024 stály v centru pozornosti Semjona Byčkova poslední tři Dvořákovy symfonie, koncerty pro klavír, housle a violoncello a tři předehry: V přírodě, Karneval a Othello. Byčkov dirigoval Českou filharmonii nejen v pražském Rudolfinu – s dvořákovskými programy zavítal do Koreje a Japonska, kde hned třikrát vystoupili ve slavné Suntory Hall v Tokiu, na jaře během velkého evropského turné vedl orchestr ve Španělsku, Rakousku, Německu, Belgii a Francii. V prosinci vyvrcholí Rok české hudby 2024 třemi koncerty v Carnegie Hall v New Yorku. Zazní Dvořákův klavírní, houslový a violoncellový koncert, na programu budou i tři symfonické básně ze Smetanovy Mé vlasti, Mahlerova Symfonie č. 5 a Janáčkova Glagolská mše, v níž se k České filharmonii připojí Pražský filharmonický sbor.

Byčkovova inaugurační sezona s Českou filharmonií započala mezinárodním turné, které orchestr zavedlo od vystoupení doma v Praze až po koncerty v Londýně, New Yorku a ve Washingtonu. Mezi významné společné počiny patří dokončení Projektu Čajkovskij, kompletu 7 CD věnovaných Čajkovského symfonickému repertoáru, a série mezinárodních rezidencí. Během své první sezony v České filharmonii objednal Semjon Byčkov také 14 nových kompozic, které Česká filharmonie postupně premiéruje a jejichž uvádění se chopila i řada orchestrů v Evropě a Spojených státech.

Kromě hudby Antonína Dvořáka se Semjon Byčkov s Českou filharmonií zaměřil na hudbu Gustava Mahlera v rámci mahlerovského cyklu vydavatelství Pentatone. V roce 2022 byly vydány Symfonie č. 4 a Symfonie č. 5, o rok později následovala Symfonie č. 1 a Symfonie č. 2 „Vzkříšení“. Jedním z vrcholů uplynulé sezony bylo uvedení Mahlerovy Symfonie č. 3 v Praze a Baden-Badenu, v průběhu sezony 2024/2025 bude Semjon Byčkov dirigovat Mahlerovu Pátou symfonii v Praze, New Yorku a Torontu a Osmou symfonii v Praze.

Vedle uznání v oblasti interpretace tradičního repertoáru si Semjon Byčkov vybudoval silný a dlouhodobý vztah s mnoha vynikajícími soudobými skladateli, jako je například Luciano Berio, Henri Dutilleux a Mauricio Kagel. V nedávné době uvedl v premiéře díla Juliana Andersona, Bryce Dessnera, Detleva Glanerta, Thierryho Escaiche a Thomase Larchera nejen s Českou filharmonií, ale také s Královským orchestrem Concertgebouw, s Vídeňskými a Berlínskými filharmoniky, Newyorskou filharmonií, Mnichovskou filharmonií, Clevelandským orchestrem a Symfonickým orchestrem BBC.

Tak jako Česká filharmonie je i Semjon Byčkov pevně spjat s kulturou východoevropskou i západoevropskou. Narodil se v roce 1952 v Leningradě, v roce 1975 emigroval do Spojených států amerických a od poloviny osmdesátých let žije v Evropě. Od pěti let se Byčkovovi dostávalo mimořádného hudebního vzdělání. Nejprve se učil hrát na klavír, později byl vybrán ke studiu na Glinkově škole sborového zpěvu a ve třinácti letech absolvoval první lekce dirigování. V sedmnácti letech byl přijat na Leningradskou konzervatoř, kde studoval u legendárního pedagoga Ilji Musina. Tři roky nato zvítězil v Rachmaninově dirigentské soutěži. Protože mu byla odepřena cena spočívající v dirigování Leningradské filharmonie, Byčkov Sovětský svaz opustil.

Než se v roce 1989 vrátil do Petrohradu jako hlavní hostující dirigent Petrohradské filharmonie, získal věhlas ve Spojených státech jako hudební ředitel Grand Rapids Michigan Symphony Orchestra a Filharmonie Buffalo. Jeho mezinárodní kariéra, která začala ve Francii debutem v Lyonské opeře a na festivalu v Aix-en-Provence, začala strmě růst po řadě exponovaných záskoků, které vedly k pozvání k Newyorské filharmonii, Berlínským filharmonikům a Královskému orchestru Concertgebouw. V roce 1989 byl jmenován hudebním ředitelem Orchestre de Paris, v roce 1997 se stal šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem a následujícího roku šéfdirigentem drážďanské Semperovy opery.

Byčkovův koncertní i operní repertoár je velmi široký. Diriguje na všech celosvětově uznávaných operních scénách – v La Scale, Pařížské národní opeře, drážďanské Semperově opeře, Vídeňské státní opeře, Metropolitní opeře v New Yorku, londýnské Královské opeře v Covent Garden a madridském Teatro Real. Jakožto hlavní hostující dirigent festivalu Maggio Musicale Fiorentino si vydobyl uznání svým pojetím Janáčkovy Její pastorkyně, Schubertova Fierrabrase, Pucciniho Bohémy, Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu a Musorgského Borise Godunova; všechna tato představení obdržela prestižní italskou cenu Premio Abbiati. K novým vídeňským inscenacím s Byčkovovou účastí patří Straussova Daphne, Wagnerův Lohengrin a Parsifal a Musorgského Chovanština, stejně jako obnovené premiéry Straussovy Elektry a Wagnerova Tristana a Isoldy. V Londýně Byčkov debutoval jako operní dirigent novým provedením Straussovy Elektry a v Královské opeře dirigoval rovněž nové inscenace Mozartovy opery Così fan tutte, Straussovy Ženy beze stínu a Wagnerova Tannhäusera. Návrat do Bayreuthu v létě 2024 přinese příležitost dirigovat novou produkci Wagnerova Tristana a Isoldy.

Díky tomu, že v sobě Byčkov spojuje vrozenou muzikálnost s precizností vštípenou ruskou hudební školou, se jeho koncertní vystoupení vždy těší velké pozornosti. V Británii zastává čestné funkce na Královské hudební akademii a u Symfonického orchestru BBC, s nímž každoročně vystupuje v cyklu BBC Proms, což v obou případech dokládá hloubku vzájemného vztahu. V Evropě Byčkov často vystupuje na turné s Královským orchestrem Concertgebouw a Mnichovskou filharmonií. Každoročně hostuje také u Vídeňských a Berlínských filharmoniků, orchestru lipského Gewandhausu, Orchestre National de France a orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V USA koncertuje s Newyorskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Losangeleským symfonickým orchestrem, Filadelfským orchestrem a Clevelandským orchestrem. 

Byčkov spolupracoval na rozsáhlých nahrávacích projektech pro společnost Philips s Berlínskými filharmoniky, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, Královským orchestrem Concertgebouw, orchestrem Philharmonia, Londýnskou filharmonií a Orchestre de Paris. V rámci třináctileté spolupráce se Symfonickým orchestrem Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem (1997–2010) pořídil řadu nahrávek děl Richarda Strausse (Elektra, Daphne, Život hrdiny, Metamorfózy, Alpská symfonie, Enšpíglova šibalství), Gustava Mahlera (Symfonie č. 3, Píseň o zemi), Dmitrije Šostakoviče (Symfonie č. 4, 7, 8, 10, 11), Sergeje Rachmaninova (Zvony, Symfonické tance, Symfonie č. 2), Giuseppe Verdiho (Requiem), kompletního cyklu Brahmsových symfonií a skladeb Detleva Glanerta a Yorka Höllera. Byčkovova nahrávka Čajkovského Evžena Oněgina se stala doporučeným titulem v pořadu „Building a Library“ stanice BBC Radio 3 (2020), jeho provedení Wagnerova Lohengrina bylo v anketě časopisu BBC Music Magazine vyhlášeno Nahrávkou roku 2010 a jeho verze Schmidtovy Symfonie č. 2 s Vídeňskými filharmoniky se stala v témže časopise Nahrávkou měsíce. O Projektu Čajkovskij vydaném v roce 2019 napsal časopis BBC Music Magazine: „Nejkrásnější orchestrální hru, jakou si lze představit, můžete slyšet na nahrávce Semjona Byčkova s Českou filharmonií z roku 2017, na níž nejmodernější záznam společnosti Decca zachycuje každý detail.“

V roce 2015 obdržel Semjon Byčkov titul Dirigent roku v mezinárodní soutěži International Opera Awards. V červenci 2022 získal čestný doktorát na londýnské Královské hudební akademii, v říjnu téhož roku byl oceněn jako Dirigent roku v mezinárodním žebříčku Musical America. 

Byčkov byl prvním hudebníkem, který otevřeně vyjádřil svůj postoj po vypuknutí války na Ukrajině. Na podporu Ukrajiny promluvil na demonstraci na pražském Václavském náměstí, jeho slova zazněla v rozhlase a televizi v České republice, Francii, Německu, Rakousku, Velké Británii a USA. K situaci se také vyjádřil v rubrice By Invitation časopisu The Economist a byl hostem pořadu World’s HARDtalk na BBC.

Kristian Bezuidenhout  klavír

Interpret, který je v průběhu recitálu schopný vystřídat několik hammerklavírů od různých nástrojářů; klavírista, kterému nedělá problém na jednom koncertě hrát na moderní klavír, na dalším na fortepiano a záhy na cembalo; umělec, který od klávesového nástroje často i diriguje. To vše pro maximální míru realizace vlastních interpretačních záměrů. Řeč je o Kristianu Bezuidenhoutovi, uměleckém řediteli Freiburského barokního orchestru a hlavním hostujícím dirigentovi English Concert, jehož doménou je repertoár 18. a raného 19. století.

Mezinárodní renomé získal hlavně díky vítězství v Bruges Fortepiano Competition v 21 letech. Na rozdíl od některých jeho uměleckých kolegů však Bezuidenhouta dráha umělce, který cestuje po světě, nijak nezaskočila – již předtím se pohyboval mezi čtyřmi světadíly. Narodil se v Jižní Africe, hudební studia započal v Austrálii a dokončil je v New Yorku (Eastman School of Music); nyní žije v Londýně. Věhlas si získal hlavně hrou na historické nástroje, i když sám se v souvislosti s prováděním staré hudby vyhýbá výrazům jako „autentická interpretace“ a raději používá „historicky inspirovaná“. Nesnaží se o historický „purismus“; jeho cílem je být autentický ke své vlastní interpretační cestě, což se mu – dle jeho slov – ve většině případů daří lépe právě na historické nástroje. A protože každá skladba si žádá něco trochu jiného, neváhá použít i několik odlišných historických nástrojů v rámci jednoho koncertu.

Kromě sólových recitálů jej můžeme často zastihnout jako sólistu předních souborů specializujících se na starou hudbu, jako například Les Arts Florissants nebo Orchestra of the Age of Enlightenment; u jiných (Orchestra of the Eighteenth Century aj.) zase s oblibou od klavíru i diriguje. Právě toto spojení sólisty a dirigenta mu umožňuje maximální splynutí nejen se sólovým partem, ale s partiturou jako celkem. O své komplexní myšlenky o fungování a interpretaci hudby 18. století se také s posluchači neváhá dělit v mnohých rozhovorech či edukativních videích.

Jeho svědomitý přístup k interpretaci odráží i řada nahrávek, jako je kompletní cyklus Beethovenových, Mendelssohnových a Mozartových (ECHO Klassik) klavírních koncertů, který natočil s Freiburským barokním orchestrem. Právě s posledním ze zmíněných skladatelů žil Bezuidenhout velice intenzivně celou řadu let. Pro label Harmonia Mundi natočil kompletní sólové dílo W. A Mozarta, resp. všechny zralé kompozice, které již byly určeny pro fortepiano (nejsou zde zahrnuty dětské skladbičky ještě psané pro cembalo). Tento počin mu vynesl nejen vídeňskou cenu za mozartovské nahrávky „Wiener Flötenuhr“, ale také cenu Diapason d’Or. Kromě vídeňského klasicismu se však občas podívá i historicky nazpět (Bachovy sonáty pro housle a cembalo, které natočil s Isabelle Faust) či vpřed (Schubertova Zimní cesta s Markem Padmorem).

Skladby

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K 503

Ve druhé polovině osmdesátých let 18. století byl Wolfgang Amadeus Mozart na vrcholu svých tvůrčích sil. Počínaje rokem 1785 vznikly jeho nejslavnější opery, symfonie Pražská, Es dur, g moll a Jupiterská, smyčcové kvartety od č. 19 výše, populární Serenáda č. 13 pro smyčcový kvartet a kontrabas (Malá noční hudba), Requiem a také řada klavírních koncertů. Tomuto nástroji Mozart velmi dobře rozuměl už od dětství a ovládal ho. Jako skvělý klavírista, schopný bohatých improvizací, se ostatně představil také v lednu roku 1787 při návštěvě Prahy, kdy mimo jiné dirigoval v Nosticově divadle svou operu Figarova svatba a uvedl Symfonii D dur zvanou Pražská (K 504). Dočkal se nadšeného přijetí. Dokončení Koncertu pro klavír a orchestr č. 25 C dur (K 503) v prosinci 1786 jen těsně předcházelo Mozartovu pobytu v Praze, ve městě, kde byl podle vlastních slov „zahrnut všemi možnými zdvořilostmi a poctami“. Předvedl zde, třeba jen v soukromí, také ukázky ze své poslední klavírní skladby?

Koncert C dur byl psán pro orchestr s flétnou, hoboji, fagoty, lesními rohy, trubkami, tympány a samozřejmě smyčcovými nástroji a svou délkou i symfonickým charakterem náleží v tomto žánru k Mozartovým stěžejním dílům. První věta koncertu (Allegro maestoso) v sonátové formě motivicky upomene na Marseillasu a dokonce na vstupní „osudový“ motiv z Beethovenovy páté symfonie (1808). Také druhá věta (Andante) zachovává sonátovou formu, plyne však v klidném, lyrickém toku a výrazně kontrastuje s krajními částmi koncertu. Závěrečnou větu (Allegretto) vystavěl autor jako rondo, hravé a odlehčené v rytmu gavoty. Nebyl by to ovšem Mozart, kdyby se celý koncert nenesl v duchu harmonické vynalézavosti (a oscilování mezi dur a moll), pianistické virtuozity i melodické krásy. Dílo bylo komponováno ve Vídni pro jednu z adventních akademií a s jistotou víme, že tu zaznělo na akademii 7. března 1787, tiskem však vyšlo až po Mozartově smrti, navíc za dosti složitých okolností a peripetií vedoucích od skladatelovy vdovy Konstance k několika nakladatelům.

Gustav Mahler
Symfonie č. 5 cis moll

Symfonii č. 5 dokončil Gustav Mahler v létě roku 1902 ve svém letním domicilu v Maierniggu v Korutanech a v dalších dvou letech dopracovával instrumentaci. Dílo je dalším projevem Mahlerova novátorství v pojetí formy. Pětivětá skladba je členěna do tří oddělení, první oddělení je tvořeno prvními dvěma větami, které myšlenkově souvisí; první větu lze tedy chápat jako expozici, resp. úvod k celé symfonii, druhou jako vlastní první větu. Centrem je Scherzo, ve známém Adagiettu, vyznání lásky skladatelově ženě Almě Mahler, hrají pouze smyčce a harfa. Má funkci jakéhosi intermezza před finální větou, spolu s níž tvoří třetí oddělení symfonie. Ve volbě tonálního plánu se Mahler rovněž nedrží klasického kánonu, proto také odmítl uvádění tóniny v názvu. V dopise nakladateli Petersovi napsal: „Podle dispozic vět (kdy je obvyklá první věta umístěna až na druhém místě) je obtížné hovořit o tónině celé symfonie, a aby se předešlo nedorozuměním, nechť zůstane symfonie raději bez označení. Hlavní věta (č. 2) je v a moll, Andante (č. 1) je v cis moll. Symfonie se pojmenovávají podle hlavní věty – ale jen tehdy, stojí-li na prvním místě, čemuž tak dosud vždy bylo – s výjimkou tohoto díla.“

Symfonie byla poprvé provedena 18. října 1904 pod skladatelovou taktovkou v Kolíně nad Rýnem, poté 20. února 1905 v Berlíně, již 2. března 1905 zazněla poprvé v Praze v provedení orchestru Nového německého divadla za řízení Leo Blecha, a 5. března ji Mahler osobně dirigoval v Amsterodamu. V den pražského koncertu tisk upozorňoval: „Publikum se naléhavě žádá, aby zaujalo místa před začátkem (začátek v půl osmé), neboť první dvě věty symfonie budou hrány bez přerušení a nikdo nebude vpuštěn.“ V kritikách se připomínalo, že Mahler „svou uměleckou činnost zahájil ve zdejším divadle a chtěl být vždy počítán mezi napůl domácí.“ Byla zmíněna spřízněnost Mahlerovy tvůrčí osobnosti s Wagnerovou (smuteční pochod první věty byl přirováván ke scéně Siegfriedovy smrti ze Soumraku bohů), a pokud jde o scherzovou větu, také s Antonem Brucknerem. Nejvíce se líbilo Adagietto, ovšem podle kritikova mínění příliš komplikovaná polyfonní technika ve finální větě kladla na posluchače přílišné požadavky. Stejný názor ostatně vyslovil i Mahlerův stoupenec a příští velký propagátor jeho díla Bruno Walter po berlínské premiéře: „Bylo to poprvé a myslím jen jedinkrát, kdy mě provedení Mahlerova díla neuspokojilo. Instrumentace komplikované kontrapunktické spleti je nepřehledná a Mahler sám si mi stěžoval, že se mu stále nedaří s orchestrem dosáhnout dokonalosti.“ Skladatel se k Páté symfonii ještě znovu vrátil v roce své smrti a teprve tehdy ji, jak zaznamenal Bruno Walter, považoval za dokončenou.

Všechny Mahlerovy symfonie jsou v principu programní skladby: první symfonie nesla původně titul „Titán“ (který však Mahler později zavrhl), druhá a čtvrtá obsahuje vokální složku, která poskytuje vodítko. Zejména po zkušenostech s první symfonií Mahler od konkretizování obsahu upustil a k páté symfonii žádný program nesdělil, což činilo při prvním poslechu potíže i zkušeným. Spisovatel a hudební historik Romain Rolland, který byl svědkem provedení symfonie 21. května 1905 ve Štrasburku, napsal: „Mahler chtěl dokázat, že je schopen psát ryzí hudbu a odmítl k programu připojit výklad svého díla, (...) chtěl tedy, aby se posuzovalo z čistě hudebního hlediska. To pro něj byl nebezpečný experiment.“ Mahlerova hudba často získávala další kontext ve spojení s jinými uměleckými druhy: silně emotivní Adagietto z Páté symfonie například doprovází film režiséra Luchina Viscontiho podle povídky Thomase Manna Smrt v Benátkách.