Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr, K 364
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“
Ne každá hudba má na posluchače tak bezprostřední emociální dopad jako Čajkovského Patetická symfonie. Vyhledávanou průvodkyní partiturou, do níž autor „vtiskl celou svou duši“, se stala dirigentka Nathalie Stutzmann. Při svém debutu u České filharmonie dá sólovou příležitost i dvěma aktuálním lídrům orchestru: Evě Krestové a Janu Fišerovi.
Koncert z řady A
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr, K 364
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“
Jan Fišer housle
Eva Krestová viola
Nathalie Stutzmann dirigentka
Česká filharmonie
Málokterý hudebník disponuje tak všestrannou hudební výbavou jako francouzská dirigentka Nathalie Stutzmann, aktuálně šéfka Atlanta Symphony Orchestra a hlavní hostující dirigentka u Filadelfského orchestru.
„Studium klavíru mě vycvičilo v harmonickém vnímání, fagot mě naučil dýchat a také rozumět potřebám hráčů na dechové nástroje, violoncello mi dalo možnost odkrýt záludnosti spojené se smyčcem a jako barokní zpěvačka jsem se obeznámila se svobodou interpretace,“ vysvětluje jedna z nejúspěšnějších žen v klasicko-hudebním byznyse, která však neopomíjí podotknout, že spíše než gender stojí za jejím sukcesem právě její hudební zázemí. Přesto přiznává, že na dirigentské vavříny si musela počkat, až bude společnost na ženy v roli dirigentek připravená.
Česká filharmonie se pod její taktovkou vrátí k Čajkovskému, jehož kompletní symfonická nahrávka byla prvním společným projektem se současným šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Symfonie s pořadovým číslem 6, zvaná „Patetická“, patří k nejpůsobivějším dílům romantického repertoáru a Stutzmann s ní v posledních letech slaví velké úspěchy na obou stranách Atlantiku. Ostatně, schopnost nadchnout posluchače prokázala Čajkovského Symfonie č. 6 již při své premiéře v roce 1893. Její autor zemřel devět dnů poté. Zajímavostí je, že dalšího nastudování skladby, uváděné k uctění památky zesnulého komponisty, se ujal český dirigent Eduard Nápravník.
V první půlce koncertu se v Mozartově Koncertantní symfonii v rolích sólistů představí dvě výrazné osobnosti současného orchestru: vedoucí skupiny viol Eva Krestová a koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer. Jejich hudební dialog dá vyniknout Mozartovu nejzdařilejšímu příspěvku k žánru koncertantní symfonie, který navazuje na barokní concerto grosso a je, jak ostatně název napovídá, jakýmsi „křížencem“ mezi sólovým koncertem a symfonií.
Jan Fišer housle
Koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer projevoval svůj výrazný hudební talent už od dětství, kdy vítězně prošel mnoha soutěžemi (Kocianova houslová soutěž, Concertino Praga, Tribuna mladých hudebníků UNESCO, Beethovenův Hradec aj.). Pochází muzikantské, a to doslova houslové rodiny – jeho otec je jedním z nejrespektovanějších houslových pedagogů u nás, mladší bratr Jakub je primáriem Bennewitzova kvarteta. Své první houslové kroky dělal Jan Fišer pod vedením Hany Metelkové a později studoval na pražské konzervatoři u Jaroslava Foltýna. Na Meadowmount School of Music celkem třikrát absolvoval slavnou letní školu a také tam poznal svého pozdějšího pedagoga, koncertního mistra Pittsburghského symfonického orchestru, Andrése J. Cárdenese. Právě ve třídě tohoto významného profesora, který navazoval na velkou houslovou pedagogickou tradici na linii Ysaÿe–Gingold–Cárdenes, v roce 2003 Fišer absolvoval Carnegie Mellon University – School of Music v Pittsburghu.
Právě když se rozhodoval, zda v USA zůstane, či se vrátí zpět do Čech, vypsala PKF — Prague Philharmonia konkurz na pozici koncertního mistra. Ten Fišer vyhrál a v tomto orchestru setrval celých šestnáct let – tedy až do doby, kdy se z první židle orchestru PKF přesunul na stejnou pozici do České filharmonie, kde vedle Jana Mráčka a Jiřího Vodičky působí dodnes. Jako hostující koncertní mistr se představil také v Symfonickém orchestru BBC, u Bamberských symfoniků či v Německé rozhlasové filharmonii Saarbrücken Kaiserslautern; s významnými českými orchestry (PKF — Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava aj.) též spolupracuje sólově. U Komorního orchestru České filharmonie se ujímá role uměleckého vedoucího.
Kromě bohatých orchestrálních a sólových aktivit se věnuje také komorní hře. S klavíristou Ivem Kahánkem a violoncellistou Tomášem Jamníkem tvoří Dvořákovo trio, které už oslavilo mnohé úspěchy na soutěžích (např. soutěž Bohuslava Martinů) i na koncertních pódiích, a to jak doma, tak v zahraničí. Na zahraniční festivaly a do slavných světových koncertních síní tedy Jan Fišer zavítal nejen jako sólista, ale i jako komorní hráč: Dvořákovo trio již bylo hostem například na Drážďanském hudebním festivalu či v renomovaných sálech Berlínské či Labské filharmonie.
Fišerovy francouzské housle ze začátku 19. století připisované houslaři Françoisovi Louisi Piqueovi však zazněly také v nahrávacích studiích: Jan Fišer natáčí pro televizi i rozhlas a jako jeden z pěti laureátů se podílel na CD „Pocta Jaroslavu Kocianovi“ k výročnímu 40. ročníku Kocianovy mezinárodní houslové soutěže. Ve šlépějích svého otce jde také po cestě pedagogické. Je jedním z mentorů stipendijní akademie MenArt a pravidelně vyučuje i na hudebních kurzech, mezi nimiž nechybí Ševčíkova akademie v Horažďovicích či Hudební akademie Telč.
Eva Krestová viola
Eva Krestová začala svou hudební kariéru jako houslistka. Housle studovala nejprve na konzervatořích v Brně a Praze, poté absolvovala pražskou HAMU pod vedením Jindřicha Pazdery. Již v průběhu studií byla vášnivou komorní hráčkou a své dovednosti v této oblasti zdokonalovala u členů věhlasných souborů, jako například Niklas Schmidt (Trio Fontenay), Jerry Horner (Fine Arts Quartet) či Ivan Klánský (Guarneri Trio Prague). Jako houslistku jsme ji znali nejdříve ze souboru Puella Trio, se kterým se ale posléze rozloučila, aby započala svou kariéru ve světoznámém Pavel Haas Quartet. V průběhu čtyř let, které v tomto kvartetu na pozici sekundu absolvovala, procestovala nejznámější koncertní sály světa (Carnegie Hall, Wigmore Hall či Herkulessaal) a získala ocenění Gramophone Award.
Ale bylo třeba jít dál a další cesta se objevila velice záhy – ve viole. „Manžel [houslista Radim Kresta] hrál tehdy v klavírním triu a přišel s takovým nápadem. Přinesl jednou od houslaře violu a řekl: ,Pojď, budeme hrát klavírní kvartet!‘ … Zkusila jsem si na ni zahrát – nejdřív pár minut, pak hodinku, a najednou jsem zjistila, že už nejde přestat,“ popisuje Eva Krestová. Tento nástroj, který má oproti houslím i „širší duši“, jak dodává, ji zcela omámil. Zpočátku vystupovala souběžně jako houslistka i violistka, ale nyní už bere do ruky housle jen zřídka. Dost tomu také napomohla její angažmá, nejprve dvě sezony v PKF — Prague Philharmonia, později také rok v pražském Národním divadle, odkud její cesta vedla už na pozici vedoucí violové sekce České filharmonie. Zde působí od roku 2021.
Historka o seznámení s violou ale sehrála velkou roli i ve světě komorní hudby. Pod vedením Radima Kresty tak vznikl Josef Suk Piano Quartet, který již sklidil množství úspěchů na mezinárodních soutěžích, z nichž asi nejvýznamnější je vítězství na ACM Premio Trio di Trieste v Itálii. S úspěchy účinkují již více než desetiletí na domácích i zahraničních festivalech; jsou také držiteli Ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2013.
Kromě svých orchestrálních, komorních a rodinných (dvě děti) aktivit vystupuje Eva Krestová příležitostně i sólově. Partnerem jí již byli například Virtuosi Italiani, PKF — Prague Philharmonia, Plzeňská filharmonie či Moravský komorní orchestr, který během svých studí na konzervatoři několik let vedla jako koncertní mistr. Její hra je v rámci komorních souborů zaznamenána také na řadě nahrávek (Supraphon, Arco diva); natáčela i pro BBC, japonskou televizi NHK a Českou televizi.
Nathalie Stutzmann dirigentka
Francouzská dirigentka Nathalie Stutzmann, která nedávno zažila neuvěřitelný úspěch na Bayreuthském festivalu a v Metropolitní opeře, vstoupila na hudební scénu v roce 1985, a to jako zpěvačka. Zpěv byl pro ni ale pouze jednou z možností, jak se hudebně realizovat. Hrála také na klavír, fagot a violoncello, a přestože už v raném věku získala i základy dirigování, se pro ni dirigentská dráha tehdy zavřela – jak sama vysvětluje, tehdejší společnost ještě nebyla na dirigentky připravená. Svého snu se však nevzdala a mezitím si plně užívala všechny lukrativní pěvecké nabídky a ocenění, které díky svému unikátnímu hlasu dostávala.
I nyní, kdy se dirigentské dveře otevřely i ženám, je stále vnímána jako určitý zvláštní úkaz. Stále je vyzdvihována jako „první žena v čele Atlantského symfonického orchestru“ nebo „druhá žena historie, která vede hlavní americký orchestr“. Ona sama však svou odlišnost nevidí v tom, že je „žena dirigentka“, ale v bohatém hudebním zázemí, které se jí dostalo. „Studium klavíru mě vycvičilo v harmonickém vnímání, fagot mě naučil dýchat a také rozumět potřebám hráčům na dechové nástroje, violoncello mě dalo možnost odkrýt záludnosti spojené se smyčcem a jako barokní zpěvačka jsem se obeznámila se svobodou interpretace,“ vysvětluje.
S Atlantským symfonickým orchestrem, jehož je již třetím rokem uměleckou ředitelkou, ji už od počátku pojí vřelá spolupráce. Minulou sezonu společně podnikli mj. turné po západním pobřeží USA. V Americe se také často vyskytuje v čele Filadelfského orchestru, jehož je hlavní hostující dirigentkou a s nímž si v sezoně 2023/24 s mozartovsko-schumannovským repertoárem také prožila svůj dirigentský debut v Carnegie Hall. Kromě toho ji často vítá i Evropa, minulou sezonu hlavně Pařížská filharmonie, kde vystoupila hned několikrát, ale i slavné operní domy. Velkého úspěchu dosáhla při uvedení Wagnerova Tannhäusera na festivalu v Bayreuthu v létě 2023, následovaného Bludným Holanďanem v Teatro Regio Torino. Velice pozitivně byl též hodnocen její dirigentský výkon při inscenacích Kouzelné flétny a Dona Giovanniho v newyorské Metropolitní opeře.
Na dnešním programu tato držitelka nejvyššího stupně Řádu čestné legie představí další z mozartovských partitur, jejichž důkladné čtení tolik oceňuje hudební kritika. Podobně je tomu i se známými Čajkovského symfoniemi – jeho Šestou interpretovala v posledních několika sezonách v Evropě i USA, například se Symfonickým orchestrem BBC, Sanfranciským symfonickým orchestrem či „svými“ Filadelfiňany.
Držitelka ceny Opus Klassik za „Koncertní nahrávku roku 2023“ má podepsanou exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Warner Classics/Erato. Kromě harfových koncertů, které se staly předmětem zmíněného ocenění, už vydala i kompletní Beethovenovy klavírní koncerty (Haochen Zhang a Filadelfský orchestr).
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr, K 364
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 6 h moll op. 74 „Patetická“